MANAJEMEN PENGELOLAAN KELAS DALAM PROSES TUJUAN PEMBELAJARAN SISWA DI SDN 09 SUNGAI KELAMBU TAHUN PELAJARAN 2023-2024
Keywords:
Management, Class Management, StudentsAbstract
This journal aims to obtain complete and in-depth information about Classroom Management in Student Learning Objectives at SDN 09 Sungai Kelambu in the 2023-2024 Academic Year. This study uses a qualitative approach with a descriptive research type. Data collection techniques in this study use interview, observation and documentation techniques. Data analysis techniques used are data collection, data reduction, data presentation and drawing conclusions. Data validity checking techniques use triangulation and member check. The results of the study show that: (1) Teachers in classroom management to achieve learning objectives, namely teachers create an orderly atmosphere and regulate behavior, including making a picket schedule, and teachers reprimand students who violate school rules (2) The form of management to discipline students is the teacher using U formation, groups and traditional formations during the learning process
References
Asnagari, Wahid & Hidayah, Nur. 2022. ” Manajemen Kelas: Konsep, Imolementasi Dan Korelasinya Dengan Keterampilan Guru.” dalam Jurnal Mubtadiin, Vol. 8, No. 02 / Tahun 2022, hlm. 198.
Asrul, Ananda, Rusydi, & Rosnita. 2014. Evaluasi Pembelajaran (Bandung: Citaoustaka Media.
Mubarok, Ahmad. 2019. “Penataan tempat duduk di kels dalam memotivasi belajar siswa.” dalam Jurnal Akademika, Vol. 1, No. 1 / Tahun 2019, hlm. 42.
Muhlishottin, Widha Wahyu & Roesminingsih M.V. 2020. “Pelaksanaan Fungsi-Fungsi Manajemen Kelopok Bermain RA Kartini Desa Trutup Kecamatan Plumpanag Kabupaten Tuban.” dalam Jurnal Pendidikan Untuk Semua, Vol. 04, No. 01/ Tahun 2020, hlm. 117.
Sulastri, Desi. 2019. “Pengaruh Pengelolaan Kelas Terhadap Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadist Kelas IV di MTS Muhammadiyah Pancur Tahun Pelajaran 2018/2019.”Skripsi pada Institut Agama Islam Sultan Muhammad Syafiuddin Sambas Tahun 2019.
Sulistyorini, Muhammad Faturrohman. 2014. Esesnsi Manajemen Pendidikan Islam: Pengelolaan Lembaga Untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan Islam. Yogyakarta: Teras.
Sutanti. 2016. “Gambaran Pengelolaan Kelas oleh Guru PAUD.” dalam Jurnal Pendidikan Anak usia Dini, Vol.5, No. 2 / Tahun 2016, hlm. 141-142.
Rusiadi Rusiadi and Aslan Aslan, “PEMBINAAN MAJELIS TAKLIM AL-ATQIYA’ DESA MATANG DANAU KECAMATAN PALOH,” JOURNAL OF COMMUNITY DEDICATION 4, no. 1 (January 1, 2024): 1–10.
Joni Wilson Sitopu et al., “THE IMPORTANCE OF INTEGRATING MATHEMATICAL LITERACY IN THE PRIMARY EDUCATION CURRICULUM: A LITERATURE REVIEW,” International Journal of Teaching and Learning 2, no. 1 (January 4, 2024): 121–34.
Antika, M., & Karlina, E. M. (2024). PENERAPAN METODE PEMBIASAAN DALAM MENINGKATKAN KEMANDIRIAN PADA ANAK KELOMPOK B1 DI TKIT YA BUNAYYA SAMBAS TAHUN PELAJARAN 2022-2023. Samawa (Sakinah, Mawaddah Warahmah), 7(1), 25-33.
Tiara Nur Afni Nur Afni, Aslan Aslan, and Astaman Astaman, “PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN FIQIH DI KELAS IV MIS DARUL IHSAN SEPINGGAN PASCA KEBAKARAN TAHUN PELAJARAN 2022/2023,” Lunggi Journal 2, no. 1 (January 22, 2024): 137–47.
Bucky Wibawa Karya Guna et al., “Building Morality and Ethics Through Islamic Religious Education In Schools,” IJGIE (International Journal of Graduate of Islamic Education) 5, no. 1 (February 9, 2024): 14–24, https://doi.org/10.37567/ijgie.v5i1.2685.
Annisa Tri Rezeki and Aslan, “PROBLEMATIKA DAN TANTANGAN PENDIDIKAN ISLAM DI INDIA,” Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Kearifan Lokal 4, no. 1 (February 11, 2024): 57–63.
Eliyah and Aslan, “STAKE’S EVALUATION MODEL,” Prosiding Seminar Nasional Indonesia 2, no. 1 (February 14, 2024): 27–39.
Legimin and Aslan, “PENDIDIKAN ISLAM MASA PENJAJAHAN BELANDA DAN JEPANG,” JURNAL PENDIDIKAN DAN KEGURUAN 2, no. 2 (February 16, 2024): 446–55.
Fitriani, D. (2024). PERAN GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MENERAPKAN METODE MEMBACA AL-QUR’AN SISWA DI SD NEGERI 03 PENDAWAN DUSUN PENDAWAN DESA TANGARAN TAHUN 2021/2022. TARBIYATUL ILMU: Jurnal Kajian Pendidikan, 2(3), 150-155.
Sartika, E., & Fransiska, F. W. (2024). UNDERSTANDING THE STUDENTS'ENGLISH LEARNING ACHIEVEMENT AND HOME ENVIRONMENT SUPPORTS DURING SCHOOL CLOSURE TO RESPOND TO PANDEMIC AT PRIVATE MADRASAH TSANAWIYAH AT-TAKWA SAMBAS. International Journal of Teaching and Learning, 2(4), 939-953.
Rendi Fiteriadi, Aslan, dan Eliyah, “IMPLEMENTASI PROGRAM TAHFIDZ AL-QUR’AN DI SEKOLAH DASAR SWASTA ISLAM TERPADU AL-FURQON,” JUTEQ: JURNAL TEOLOGI & TAFSIR 1, no. 4 (8 Mei 2024): 152–61.
Ridwan, Aslan, and Rona, “IMPLEMENTASI MODEL RECIPROCAL TEACHING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA DI MADRASAH IBTIDAIYAH NEGERI 2 SAMBAS,” ENTINAS: Jurnal Pendidikan Dan Teknologi Pembelajaran 2, no. 1 (June 5, 2024): 130–36.