BIMBINGAN DAN KONSELING KRISTEN BAGI PEMUDA KRISTIANI MENURUT 1 TIMOTIUS 4:12 BERDASARKAN TEORI PSIKOLOGI HUMANISTIK CARL ROGERS DAN ABRAHAM MASLOW

Authors

  • Darmawati Kaya' Institut Agama Kristen Negeri Toraja, Indonesia
  • Alda Septrianty Institut Agama Kristen Negeri Toraja, Indonesia
  • Arniati Palino Institut Agama Kristen Negeri Toraja, Indonesia
  • Destriani Sesa Institut Agama Kristen Negeri Toraja, Indonesia
  • Flexi Keris Touver Institut Agama Kristen Negeri Toraja, Indonesia

Abstract

This research aims to explore the application of Christian guidance and counseling for Christian youth based on 1 Timothy 4:12, using the humanistic theory approach of Carl Rogers and Abraham Maslow. Through this approach, the study aims to identify how the Biblical principles of faith, love, sanctity, and spiritual growth can be integrated with concepts such as empathy, unconditional acceptance, and self-actualization from humanistic theory. The research method employed is a literature review, analyzing relevant literature on Christian guidance and counseling, humanistic theory, and Biblical verses. The findings of this research are expected to provide a deeper understanding of the potential integration between Biblical principles and humanistic theory in the context of Christian guidance and counseling for Christian youth, as well as its practical implications in aiding Christian youth to achieve better personal growth and spiritual well-being.

References

Amalia, N., & Yulianingsih, S. (2020). Kajian Psikologis Humanistik Abraham Maslow Pada Tokoh Utama Dalam Novel Surat Dahlan Karya Khrisna Pabichara. 02(2), 149–156. https://doi.org/10.29405/imj.v2i2

Amin Ridwan. (2018). PERAN GURU AGAMA DALAM BIMBINGAN KONSELING SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 4(1), 1–13.

Arham. (2021). Degradasi Kualitas Akhlak Pemuda. Internet.

Aziz, A., Suhada, & Masruri, A. (2022a). Aktivitas Pembelajaran Bahasa Arab Anak Usia Dini dengan Pendekatan Psikologi Humanistik Carl R. Rogers. El-Athfal : Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Anak, 2(02), 64–78. https://doi.org/10.56872/elathfal.v2i02.831

Aziz, A., Suhada, & Masruri, A. (2022b). Aktivitas Pembelajaran Bahasa Arab Anak Usia Dini dengan Pendekatan Psikologi Humanistik Carl R. Rogers. El-Athfal : Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Anak, 2(02), 64–78. https://doi.org/10.56872/elathfal.v2i02.831

Eis, Mu. Im. (2021). Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha.

Gering, H. M. (2004). Kamus Alkitab. Imanuel.

GP, H. (2017). Teologi PAK, Metode Dan Penerapan Pendidikan Kristen Dalam Alkitab. Penerbit Andi.

Insani, F. D., Sunan, U., & Yogyakarta, K. (n.d.). TEORI BELAJAR HUMANISTIK ABRAHAM MASLOW DAN CARL ROGERS SERTA IMPLIKASINYA DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM.

Irham, M., & Wiyani, N. A. (2014). Bimbingan & Konseling: Teori dan Aplikasi di Sekolah Dasar. Ar-Ruzz Media.

Lembaga Alkitab Indonesia. (2015).

Peran Guru Agama dalam Bimbingan Konseling Siswa SD. (n.d.).

Ronda, D. (2011). Leadership Wisdom: Antologi Hikmat Kepemimpinan. Kalam Hidup.

Rukaya. (2019). Aku Bimbingan dan Konseling. NN.

Sili, F. (2021). MERDEKA BELAJAR DALAM PERSPEKTIF HUMANISME CARL R. ROGER. JURNAL PENDIDIKAN DASAR PERKHASA: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 7(1), 47–67. https://doi.org/10.31932/jpdp.v7i1.1144

Trygu. (2021). Teori Motivasi Abraham H Maslow dan Implikasihnya dalam Belajar Matematika. Guepedia.

Downloads

Published

2024-06-10

Issue

Section

Articles